Studie 2025: Léčiva: regulace versus potřeby pacientů

Česká republika má od roku 2008 zavedený systém hodnocení účinnosti a bezpečnosti léčiv, který přísně posuzuje jejich nákladovou efektivitu. Díky tomu je zajištěno, že se k pacientům dostanou léky, které jsou bezpečné, účinné a dostupné. Ačkoli systém funguje, existuje několik oblastí, které vyžadují zlepšení. Jedná se zejména o stále omezenou dostupnost inovativních terapií pro pacienty či nevyužitý potenciál běžných (generických) léčiv. Výsledky léčby negativně ovlivňuje také nízká zdravotní gramotnost obyvatelstva a nedostatečná koordinace péče. Kombinace všech těchto faktorů vede k systémovým problémům s přímým dopadem na pacienty.
Studie 2025
Prevence a životní styl
Připravenost a odolnost
Mezinárodní srovnání
Závěr

Současný stav oblasti léčiv v ČR čelí mnoha výzvám. I když se dostupnost nových léčiv zlepšuje, stále v mnoha dimenzích zaostáváme za průměrem EU. Nové léky jsou většinou pacientům dostupné pouze v  centrech specializované péče, která jsou přetížená. Přísná a neflexibilní pravidla úhrady stanovují mnohá preskripční, indikační či jiná populační omezení. To má ve svém důsledku značný dopad na reálnou dostupnost léků pro pacienty. Strategicky není přistoupeno ani k  běžným lékům. Role lékárníků je stále nevyužitá a  zaostává za postavením lékárníků v jiných evropských zemích, kde jejich kompetence mohou zahrnovat i předepisování určitých léků či aplikace očkování. Problémem jsou také výpadky léčiv, avšak tyto situace není možné řešit pouze na české úrovni z  důvodu globalizace farmaceutické výroby. Nicméně distribuční řetězec léčiv lze lépe sledovat a na výpadky se připravit, což již ČR učinila novelou zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech, z roku 2024.

Další otázkou je podpora výzkumu a vývoje, výroby a distribuce léčiv v ČR a EU. V případě, že jsou veřejné incentivy nedostatečné, může docházet ke zhoršování konkurenceschopnosti v oblasti, která má vysoký ekonomický a společenský potenciál, snížení soběstačnosti v době krizí a omezené dostupnosti inovativních terapiích, například v  klinických studiích. Podpora inovací v oblasti léčiv a biotechnologií má rovněž potenciál přispět ke zvýšení konkurenceschopnosti české ekonomiky, a to i díky propojení univerzitního a soukromého sektoru.

Tuto kapitolu v studii si můžete přečíst také jako PDF.

Hlavní zdroje neefektivity

  1. Omezený vstup inovativních léčiv na trh
    Přestože se dostupnost nových léčiv v ČR zlepšuje, stále zaostáváme za průměrem EU. Kvůli rigidním pravidlům pro úhradu a snaze omezit dopad na rozpočet jsou léky často hrazeny jen pro část indikované populace a mohou být předepsány jen určitými lékařskými odbornostmi.
  2. Závislost na dovozu a s tím spojené výpadky léčiv
    Omezená dostupnost či úplný výpadek kritických léčiv ohrožuje včasnou a účinnou terapii. Důvodů je několik: výrobní a distribuční problémy výrobce, tlak na co nejnižší cenu a úhradu či nesoběstačnost EU v produkci výrobních surovin i konečných léčiv.
  3. Nevyužitý potenciál farmaceutů
    Farmaceuti by měli hrát větší roli v péči o pacienty, například v rámci poradenství, prevence chyb v medikaci či aplikace očkování. Mnoho pacientů nerozumí, proč a jak mají předepsané léky užívat a jaká režimová opatření dodržovat (dieta, změna životního stylu). To snižuje účinnost preventivní i terapeutické léčby a zvyšují se náklady na zdravotní péči.

Klíčová doporučení

  1. Podpora vstupu inovativních a moderních terapií na trh
    Je třeba zavést flexibilnější hranici ochoty platit a transparentní metodiku pro hodnocení dopadu do rozpočtu. Výpočet hranice ochoty platit (WTP, willingness-to--pay) by měl být upraven tak, aby lépe reflektoval potřeby pacientů, míru inovace a naléhavost onemocnění. Tento proces by měl být výsledkem široké diskuze s odborníky, pojišťovnami, ministerstvem zdravotnictví a pacientskými organizacemi.Transparentní modely financování, jako je „coverage with evidence development“ (CED) a sdílení rizik, by zároveň umožnily udržitelné financování inovativních terapií. U velmi nákladných léčiv je vhodné pokračovat v rozvoji multikriteriálního hodnocení (MCDA).
  2. Zlepšení systému hodnocení zdravotnických technologií (HTA)
    Zavést systematické hodnocení nákladů a přínosů nejen u ambulantních léčiv, ale také u vakcín a nemocničních léků (t. č. návrh zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění). Zajistit systematický sběr dat a jejich poskytování Ústavem zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) pro účely HTA. Posílit kapacity Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) pro zvládnutí rostoucí agendy HTA.
  3. Posílení role lékárníků v péči o pacienty a zlepšení koordinace péče
    Rozšířit spektrum služeb poskytovaných lékárníky, jako je poradenství, prevence chyb v medikaci a zlepšení porozumění pacienta své léčbě. Posílení komunikace mezi lékaři a lékárníky je nezbytné pro lepší koordinaci péče. Farmaceuti by měli hrát klíčovou roli v hodnocení efektivity léčby, identifikaci nevhodných kombinací a navrhování alternativních terapií. Vyšší zapojení lékárníků do péče o pacienty by zlepšilo efektivitu léčby, zejména prostřednictvím přístupu k pacientské dokumentaci a zavedení konzultačních služeb hrazených z veřejného pojištění pro specifické skupiny pacientů. Moderní technologie, jako jsou mobilní aplikace, mohou navíc podpořit pravidelné užívání předepsané léčby a posílit komunikaci mezi pacientem a zdravotnickými pracovníky. Dalším opatřením je rozšíření kompetencí lékáren, například umožnění očkování přímo v jejich prostorách.

Další doporučení

  1. Sběr a analýza dat z reálné praxe
    Vytvořit systém pro systematický sběr a vyhodnocování dat o účinnosti a bezpečnosti léčiv v reálné praxi. Využívat tato data pro HTA, modernizaci úhradových modelů a zlepšení péče o pacienty.
  2. Podpora větší dostupnosti léčiv
    Podporovat diverzifikaci dodavatelů a výrobu léčiv v rámci Evropské unie. Podpora tuzemské a evropské farmaceutické výroby, která se zaměřuje na vývoj a výrobu vylepšených generik například daňovým zvýhodněním a nastavením ceny a úhrady, která zohledňuje vynaložené investice do výzkumu. Pro zajištění dostupnosti léčiv je rovněž nezbytné přehodnotit modely úhrad a zavést lepší cenové mechanismy pro nedostatkové léky, včetně předvídatelného systému úhrad pro kritické skupiny léčiv a rozšíření kritérií výběrových řízení. Klíčovým krokem k lepší dostupnosti léčiv je také rozšíření delegované preskripce, která umožní předepisování léčiv širšímu spektru lékařů, i mimo specializovaná centra.

Současný stav

Dostupnost léčiv je klíčovým předpokladem pro včasnou a  účinnou terapii, a  zaujímá proto zásadní roli v moderní zdravotní péči jak ze zdravotního, tak z ekonomického hlediska. Každá část z širokého spektra léčiv má svoje místo ve zdravotním systému:

V oblasti nákladů na léky se jedná o  tři hlavní kategorie:

Náklady na léčivé přípravky včetně doplatků pacientů dosáhly v roce 2023 celkově 103,85 mld. Kč, což představuje meziroční růst o 8,0 % (o podobně velký objem se však zvýšily i  příjmy systému veřejného zdravotního pojištění).

Nedostatky léčiv na české i evropské úrovni

Jedním ze strategických cílů státu by měla být snaha předcházet výpadkům léčiv na trhu, protože ohrožují kontinuitu a  kvalitu léčby pacientů. Pokud není lék dostupný, dochází k  zhoršení zdravotního stavu v důsledku zpoždění léčby či nutnosti volit méně účinnou nebo pro daného pacienta nevhodnou alternativu. To pak má vliv nejen na pacienta, ale také se zvyšuje zátěž na lékaře (komplikace terapie, zhoršený zdravotní stav pacienta), a  zvyšují se také náklady ve zdravotnickém systému. Novela zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech, z roku 2024 umožnila zlepšení monitoringu výpadků léčiv, kdy např. léky s nedostatečným množstvím budou označeny jako „omezeně dostupné“ a  nebudou moci být vyvezeny, aby zůstaly pro české pacienty. Distributoři musí hlásit množství těchto léků a regulovat objednávky, aby se léky rovnoměrně rozdělily po celé republice.

Problém s dostupností v ČR souvisí také s tlakem regulátorů na co nejnižší ceny a  úhrady léků. ČR tak není atraktivním trhem pro výrobce, kteří se pak mohou rozhodnout daný lék z prodeje na tuzemském trhu stáhnout. To vede k situaci, kdy lék je na trh dodáván jen jedním či dvěma výrobci, kteří navíc do ČR dovezou jen určité množství. V případě výpadku z výrobních či geopolitických důvodu tedy může rychle dojít k nedostatečnému počtu balení na českém trhu. Pokud se pak jedná o kritická léčiva, například antibiotika či cytostatika, může být situace pro pacienty život ohrožující.

Podpora konkurenceshopnosti, soběstačnosti a inovací

Tzv. Draghiho zpráva pro Evropskou komisi z roku 2024 označila farmaceutický sektor za strategický a zdůraznila jeho klíčovou roli pro zlepšení evropské konkurenceschopnosti na globální úrovni. Farmaceutický sektor tvoří 5 % přidané hodnoty celoevropské výroby a  11  % exportu EU. Evropská unie však také přiznává, že v oblasti výzkumu a vývoje nových léčiv zaostává. Zpráva zároveň doporučuje, aby se do budoucna snížila závislost tohoto průmyslového odvětví na třetích zemích. Také Hospodářská strategie ČR 2024, strategický dokument Vlády ČR, definuje farmaceutický průmysl jako strategické odvětví, které by mohlo pomoci EU odstraňovat závislosti na dovozu ze třetích zemí, pokud by byl v ČR a EU správně využit jeho potenciál. Takový vývoj by navíc posílil odolnost zdravotnického systému i národní hospodářství.

Avšak problém s dostupností leží hlouběji v komplexitě a  křehkosti celého farmaceutického řetězce, kterou ještě více umocnila pandemie Covid-19. Podle aktuálních údajů pochází až 80 % účinných látek a výrobních surovin a přibližně 40 % konečných léčiv z Číny nebo Indie. Evropa je tak dnes silně závislá na dovozu a  neustálý tlak na snižování cen vede výrobce k dalšímu přesunu výroby mimo EU. Situace není tak závažná v oblasti výroby inovativních léčiv, kdy velká část výroby leží v EU.

Podpora českých farmaceutických firem ze strany státu a regulátorů by mohla být například formou daňového zvýhodnění nebo nastavení ceny a úhrady, která odpovídá vynaloženým prostředkům na výzkum a vývoj. Takové kroky by mohly zvýšit zaměstnanost ve vysoce specializovaných vysokoškolských a vědeckých oborech, navýšit výdaje na výzkum a vývoj v ČR, zapojit univerzitní sektor do klinických výzkumů a zvýšit soběstačnost ČR v oblasti dostupnosti léků na trhu.

Omezení v dostupnosti moderních terapií

Dostupnost nově schválených léčiv v  ČR sleduje dlouhodobě analýza EFPIA W.A.I.T. Indicator. ČR si v porovnání s ostatními evropskými zeměmi vede velmi dobře v počtu léčiv, které se dostanou alespoň k jednomu pacientovi a v době do dostupnosti léčiva. Zároveň jsou však nové léky dostupné jen omezenému množství pacientů, a to z důvodu striktních indikačních omezení a  nízkého tržního podílu. Dostupnost moderních terapií Čechům dále komplikuje nerovnoměrná kvalita zdravotní péče mezi regiony, omezené kapacity specializovaných center a  indikační omezení úhrady, často z  důvodu rigidní hranice ochoty platit (Willingness to Pay, WTP) nebo snahy omezit dopad do rozpočtu.

Pracovní skupina ČFES zjistila, že aplikace jedné v čase fixní hranice WTP, což je případ ČR (kromě vysoce inovativních léků a léků pro vzácná onemocnění, kde jsou kritéria flexibilnější), je spíše ojedinělým přístupem a  hodnocení zdravotnických technologií v  zahraničí zvažuje také další faktory, jako je například přidaná hodnota terapie nebo závažnost onemocnění. Důsledkem pak je, že v některých indikacích, jako je například migréna (ale i  mnohé další), musí pacient nejdříve selhat na několika léčivých přípravcích, které lékař musí předepsat, i když ví, že nebudou dostatečně účinné, než může předepsat efektivní léčbu, a to právě kvůli restriktivním indikačním omezením. Přitom může jít o nákladově efektivní intervenci, jejíž hrazení by se systému vyplatilo, zvláště pokud zohledníme i  náklady na ztrátu produktivity (tj. čas zmeškaný v práci kvůli onemocnění, a to jak pacienta, tak jeho pečovatelů). To je i důvod, proč je nezbytné při rozhodování o  úhradách hledět nejen na rozpočet zdravotnictví, ale na celkové dopady na státní finance, a  to prioritně v  oblastech, které mají vysokou společenskou zátěž onemocnění.

Překážky v dostupnosti léčiv a vakcín

Dalším důvodem omezené dostupnosti léčivých přípravků jsou někdy tzv. preskripční omezení, kdy daný lék mohou předepisovat pouze lékaři ve specializovaných centrech („S“ léky). Krok správným směrem bylo zrušení preskripčního omezení u  tzv. „L“ léků od 1. 7. 2024. Na základě této vyhlášky mohou nově praktičtí lékaři předepsat k úhradě ze zdravotního pojištění i léky, které na ně dříve musel písemně delegovat ambulantní specialista.

Přístup pacientů k inovativní léčbě dále ovlivňují také obchodní strategie farmaceutických firem a jejich omezené výrobní kapacity

Rozhodování o  úhradě z  veřejného zdravotního pojištění by mělo být založeno na aktuálních medicínských a  ekonomických důkazech. Transparentní a systematické hodnocení zdravotnických technologií (HTA) ale v České republice bohužel stále chybí v oblasti vakcín nebo léků podávaných za hospitalizace (t.č. se projednává legislativní návrh, který zatím nebyl schválen). Důsledkem je, že vakcíny, které jsou vysoce nákladově efektivní (např. očkování proti chřipce), jsou hrazeny pouze pro malou část populace a nepodporují se dostatečně opatření ke zvýšení proočkovanosti. Bohužel v ČR v současné době navíc chybějí dostatečně kvalitní a podrobná epidemiologická data společně s daty o frekvenci a intenzitě čerpání zdravotních služeb s jejich jednotkovými náklady, která jsou pro hodnocení vakcín potřeba. Proto je nutné tato data systematicky sbírat a poskytovat pro účely hodnocení.

V  mnoha zemích je běžné zvyšování kompetencí lékárníků, například zavedením možnosti očkování přímo v lékárnách. V 15 státech EU lze očkovat pacienty přímo v lékárně, což na základě publikovaných studií přispívá k vyšší proočkovanosti populace.

Přístup pacientů k inovativní léčbě dále ovlivňují také obchodní strategie farmaceutických firem a  jejich omezené výrobní kapacity na evropské i globální úrovni.

Hodnocení nákladové efektivity

V ČR je oblast léčiv díky systematickému HTA aplikovanému téměř v celé šíři pravděpodobně nejefektivnější oblastí ve zdravotnictví. Stejně přísná hodnocení nákladové efektivity jako u léků nejsou uplatňována v žádném jiném segmentu, byť se v posledních letech přiblížila cenotvorba zdravotnických prostředků k efektivitě léčivých přípravků. Pokud by český zdravotní systém systematicky posuzoval náklady a přínosy i ve všech dalších segmentech zdravotnictví, například v nemocniční péči, mohl by zvýšit svou vnitřní efektivitu o jednotky až desítky procent.

HTA v  ČR zároveň čelí rostoucím nárokům, zejména na SÚKL, který se od počátku roku 2025 musí kromě rostoucí národní agendy povinně zapojit i do evropského Joint Clinical Assessment (JCA). Tento nárůst pracovní zátěže by měl být doprovázen navýšením počtu zaměstnanců, jak ukazují zkušenosti ze zahraničí a švédské agentury TVL, což se však zatím v praxi neděje.

Hodnocení efektivity v reálné klinické praxi

V současné době v ČR neexistuje systematické sledování a zpětné vyhodnocování efektu léčby pomocí dat z reálné klinické praxe (RWD, real-world data). Tento deficit je obzvláště problematický u moderních buněčných a genových terapií, kde přetrvává nejistota ohledně jejich dlouhodobé účinnosti a bezpečnosti, protože chybí odpovídající data. Elektronické zdravotní údaje, které v rámci své činnosti shromažďují mj. poskytovatelé zdravotní péče, regulační orgány, pojišťovny či výzkumní pracovníci, existují, ale mnoho z těchto údajů není zpřístupněno pro další sekundární zpracování a využití. To omezuje možnost využívat tyto údaje k například výzkumu, inovacím, zajištění vyšší bezpečnosti pacientů, re-evaluačním účelům nebo politickému rozhodování.

Zapojení pacienta a eliminace chyb

Aby byla léčiva účinná, je nutné, aby pacient svému onemocnění a terapii rozuměl a aby věděl, proč a jak léčiva správně a bezpečně užívat. V ČR pacienti často neužívají své léky tak, jak by měli, což vede k nižší účinnosti léčby. Například u léků na vysoký cholesterol nedodržuje třetina pacientů (podle některých odhadů možná i více) předepsanou léčbu, což zvyšuje riziko závažných kardiovaskulárních onemocnění, jejichž terapie je mnohem dražší než preventivní užívání léčiv.

Chyby v medikaci jsou vážným problémem, ale lze jim často předcházet. Zahraniční zkušenosti ukazují, že služby lékárenské péče, jako je příprava přehledu užívaných léčiv a prodiskutování s pacientem, mohou být efektivní pro zlepšení terapie a snížení komplikací. Pro efektivní poskytování těchto služeb je však nezbytné zajistit oddělený prostor v lékárně, který poskytne dostatek soukromí a potřebné pomůcky (glukometr, inhalátory, apod.) a v neposlední řadě je třeba zajistit, že lékárník, který takovou službu poskytuje má adekvátní rozšířené vzdělání, například formou akreditovaného kurzu či specializace. Omezený přístup ke zdravotní dokumentaci pacientů je též omezující faktor, protože jediným zdrojem informací pro lékárníky jsou pouze samotní pacienti, což omezuje přehled o celkovém zdravotním stavu a terapeutickém záměru lékaře. U takových služeb, které by byly hrazeny z veřejného zdravotního pojištění, by bylo třeba pečlivě posuzovat jejich nákladovou efektivitu.

Zlepšení adherence a  snížení nadměrného užívání léčiv (polyfarmacie) přispívá k  ekonomickým úsporám ve zdravotnictví. Odhaduje se, že nízká adherence k  léčbě a  problémy spojené s  polyfarmacií stojí evropské zdravotní systémy více než 100 miliard eur ročně. V USA se dokonce odhaduje, že zlepšení adherence u  pacientů s  chronickými onemocněními by mohlo zabránit až 10 % všech hospitalizací ročně a vedlo k finanční úspoře ve výši až 300 miliard dolarů (6 % nákladů v systému amerického zdravotnictví) z důvodu nižšího plýtvání s léky a zbytečným diagnostickým i jiným intervencím.

Stáhnout whitepapers
Stáhněte si whitepapers v .pdf podobě pro podrobnější informace na toto téma